vrijdag 24 augustus 2012

Kookschort voor kinderen

Ik vond bij een online lappenwinkeltje een originele bakkersruitstof, ideaal voor kookschorten! Nu ben ik zelf al voorzien van 2 schorten, dus ben ik aan de slag gegaan voor mijn zoon en heb er nog wat voor de kinderen van mensen om me heen gemaakt. Het schort is heel eenvoudig om te maken en is ook binnen no time klaar. Zelfs ik met al mijn onafgemaakte projecten heb wel 5 schorten in elkaar gezet.


Dit zijn de afmetingen van het schort in centimeters:






















Je knipt bij de bovenkant van het schort en de bovenkant van de zak een zoom erbij, dus reken voor het schort ongeveer 5 cm in hoogte extra en bij de zak 3 cm extra. De rest knip je zonder naad, omdat je het vastzet met biaisband. Waar ik woon is weinig leuks aan stof & band te vinden, dus ik speur nogal eens online en vond hier erg leuk band.

Naai eerst biaisband vast aan de zak, gebruik hiervoor hetzelfde band als je voor de onderkant van het schort hebt gebruikt (zie het schort van mijn dochter). Naai daarna de zoom aan de bovenkant erin. Speld de zak vast aan het schort (zorg ervoor dat'ie in het midden zit en recht, anders ziet het er zo slordig uit...) en naai hem vast. Stik ook nog een naad van boven naar beneden in het midden van de zak (onder en boven even extra verstevigen, die kinderhandjes gaan niet altijd even voorzichtig een zak in), zodat je 2 aparte zakken hebt.
Zoom ook de bovenkant met een ruime naad om, ik heb een naad van 3 cm aangehouden, die ik een 2e keer dubbel heb geslagen, zodat het er ook aan de binnenkant netjes uitziet :)

Speld dan de onderkant vanaf de zijkant tot de andere zijkant vast met biaisband en naai het vast. Vervolgens zet je het biaisband aan de bovenzijde vast. Ik heb een stuk van 2 meter hiervoor gebruikt en heb het aan beide zijden 50 cm uit laten steken. Zo heb je ruim voldoende band over voor het stuk dat om het hoofd moet. Naai het dan vast en klaar is je schort!


Het schort in actie:


























Het schort na de actie:


























Ik heb voor het schort van mijn dochter een wat dunnere stof gebruikt, maar deze heb ik eerst nog verstevigd met hetzelfde schort van een stuk canvas en daarna aan elkaar gemaakt met biaisband.


1 opmerking:

  1. Jaaaaa! Een blog met al je maaksels! Hier gaat de wereld blij van worden!

    BeantwoordenVerwijderen